Vamos Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu Vamos Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jordy Koolhof - WaarBenJij.nu

Vamos Valencia

Door: Jordy Koolhof

Blijf op de hoogte en volg Jordy

08 September 2015 | Spanje, Valencia

Hallo allemaal,

Hier mijn eerste verhaaltje over de eerste 2 week die wij hier hebben beleefd. Op 25 augustus begon onze studiereis van maar liefst 5 maanden naar Valencia. Na een heel mooi feestje op de zaterdag ervoor heb ik gedag gezegd tegen mijn vrienden en een paar familieleden die toen aanwezig waren. De dinsdag erop, de 25ste augustus was het nog even zoeken naar de laatste dingen en toen ging de rits van de tassen en koffers dicht. Slot erop en klaar voor vertrek. Met de zwaaiende handen van mijn familie, die ik langzaam zag verdwijnen in de verte reed ik langzaam de straat uit "het avontuur gaat vandaag echt beginnen".

Binnen 2 uur stonden we op het vliegveld in Weeze en zagen Remco, Marco en ik elkaar voor het eerst weer in 2 maanden. De lol zat er gelijk goed en de koffers werden rustig ingecheckt. De ouders, broer en vriendin werden gedag gezegd en wij liepen naar de douane. Mijn vader zei: "ik ga even mee Jordy weg brengen, zo weet ik tenminste zeker dat hij weg is". Nou pa, ik ben inderdaad de eerst komende tijd even niet thuis.

De eerste dagen hebben we in een hostel gezeten midden in El Carmen, El Carmen is het oude centrum van Valencia en er is eigenlijk altijd wel wat doen. Grote markten, gezellige sfeer, fonteintjes en dat terwijl je door de smalle straatjes loopt van Valencia met een temperatuur van 33 graden. Naast de gezellige sfeer staan er ook vele mooie gebouwen in het binnen centrum zoals "Catedral de Valencia" en "Mercat Central". Na twee dagen hadden we al een heel leuk appartement gevonden in de buurt van de beroemde studenten straat de blasco Ibáñez in de straat poeta mas y ros. Het huisje is van een Spaanse vrouw die een Nederlandse man heeft. Gelukkig spreekt de vrouw goed engels en wil ons overal mee helpen. Het huisje heeft 3 slaapkamers, een hele mooie woonkamer met net een splinter nieuwe smart tv en verder heeft het huisje alles wat je nodig hebt. Het huisje hebben we verder ook vooral gekozen om zijn erg grote terras aan de achterkant van het huis. Hier staat een mooie lounge set waar we lekker kunnen zitten.

De eerste dagen bestonden vooral uit in het ons zelf installeren in het huisje en strand en uitgaan. Valencia heeft een heel groot en mooi strand waar je echt alle ruimte hebt om te liggen. Wij liggen meestal op de zelfde plek en zo komen we ook wel af en toe de zelfde mensen tegen. Wat wij ook leuk vinden aan de zee is dat er aardig hoge golven zijn soms, die wij dan ook met alle blijheid trotseren. Het was in het begin allemaal even goed wenen, want we hadden echt totaal geen richtingsgevoel hier in de nog redelijke grote stad. Nu we hier 2 weken zijn weten we aardig onze weg te vinden en kunnen we blind ons huis terug vinden midden in de nacht.

Woensdag 2 september hadden wij onze eerste kennismaking met de Universiteit van Valencia, ook wel UPV, Universitat Politècnica de València. Hier hadden we een korte inleiding van hoe we alles moesten gaan regelen en hier leer je ook al snel de eerste mensen kennen. We moesten in de loop van de week onze vakken gaan kiezen die we wilden volgen en daarna wachten op een bevestiging. Omdat wij alle drie tot op heden nog geen Spaans praten willen wij alles graag in het Engels volgen. Of dit allemaal gaat lukken zal ik straks vertellen.

De eerste zondag dat we in Valencia waren wilden we graag Valencia CF kijken in een bar bij het stadion. Toen we daar eenmal aankwamen konden we nergens echt een bar vinden en hebben we maar besloten om toch maar een kaartje voor 12 euro pp te kopen. Met dit kaartje zat je wel helemaal boven in het stadion, maar ja, je was er wel bij. En tja,"bijzijn is meemaken". Omdat de wedstrijd al 5 minuten bezig was, hebben wij een sprint getrokken over de trappen van het oude Mestalla. Met bezwete koppen namen wij plaatst op de tribune, waar trouwens heel veel erasmus studenten zaten. Helaas was de wedstrijd niet al te best, maar de sfeer maakte veel goed en hier zullen we nog veel vaker komen.

Eigenlijk gaat het contact met andere erasmus studenten echt super snel. Er kwamen mensen van over de hele wereld naar deze faculteit om lessen te volgen. Van deze hele grote groep waren er maar liefst 24 Nederlanders en 26 Duitsers en 29 Italianen, verder kwamen overal nog wat mensen vandaan, Amerika, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden, Azië, België en noem maar op. Al snel hadden we een klein groepje van een paar studenten waarmee we ook gelijk wat gingen eten. Overal werden de eerste contacten gelegd en de eerste groepen ontstonden, whatsapp groepen werden aangemaakt voor verdere contacten.

Die avond zouden we wat gaan drinken in een park met wat erasmus studenten en iedereen had wat contacten met andere mensen. Zo ontstond er die avond een hele grote groep van ongeveer 40 mensen van overal vandaag, maar voornamelijk Nederlanders. Na een hele tijd gepraat te hebben met iedereen zijn we met z'n allen naar de openings Erasmus Party geweest in Rumbo. Hier hebben we een mooi feestje gehad en hebben we onze contacten weer verder uitgebreid. Doordat we al zo snel zoveel mensen leerden kennen, hadden we een aardig grote groep bij elkaar voor een pot straat voetbal ergens in een wijk. De lokale Spanjaarden waren al bezig, maar wilden het maar al te graag opnemen tegen de Erasmus studenten. Hier werden aardige fanatieke potjes gespeeld en die werden meestal gewonnen door de erasmus studenten. Ook hier al ik nog wel vaker komen, want het was echt een pracht plekje.

Verder hebben we een beetje kennis gemaakt met de stad en hebben we gegeten in 1 van de top 10 beste tapas restaurants van Valencia. Je moest hier wel een tijd wachten voor dat je kon zitten, maar het was het wel waard. Overal stonden hapjes die je kon bestellen en die werden dan later op de grote schaal gebracht naar je tafel. We zaten aan tafel met 2 andere Nederlanders die we hadden leren kennen tijdens het stappen.

Vandaag zijn we naar de universiteit geweest voor onze eerste les, maar helaas konden we het lokaal niet vinden op de universiteit. Even later hadden we het lokaal gevonden en hadden we even contact gehad in het engels met de docent. Hij zei dat het misschien verstandiger was om een ander vak te kiezen, omdat dit al het vierde jaar was van dat vak en wij hadden er nog nooit iets van gehad. Wij willen 6 vakken volgen, maar omdat wij alles in het engels willen volgen zijn er maar weinig opties voor ons. Hierdoor zitten we met het probleem dat veel vakken op de zelfde tijd zijn en wij dus niet alles zo kunnen volgen. Hier moeten we allemaal nog even goed naar kijken. Er is misschien nog een mogelijkheid dat we een Europees Project gaan doen of een Project alleen met ons 3en. Dat laat ik allemaal zo snel mogelijk weten.

De eerste 2 weken bevallen aardig goed. We zijn al goed gewend aan de stad en het is alleen even wachten op beter weer, want dat is de laatste 4 dagen wat minder. Maar de verwachtingen voor deze week en komende week zijn aardig goed. Verder hoop ik dat alles met school zo snel mogelijk wordt geregeld.

Adios

• 08 September 2015 - 19:52

Jaap Toering:

HI Jordy,

Looks like you are having a good time so far.
    Make sure you get all your English courses under control and start your studies.
    We are having cooler weather with highs of approx., 20 Celsius but that should get better tomorrow
    and during the rest of this week with temps, in the 25 to 28 Celsius and sunshine.
    Enjoy your time in Valencia.

Helena and Jake

• 08 September 2015 - 19:59

Jordy Koolhof:

Hello,

I really have a good time here in Valencia. The weather here will be better from next Wednesday, about 31 degrees. Yes we also hope that we can follow our courses in English, but there is also a chance that we going to follow a European Project. And maybe we going to follow a spanish courses as well, only to learn some spanish words.

greetz

Tags: Erasmus, UPV

Jordy

Hallo allemaal, Welkom op mijn blog over Valencia. Hierin neem ik je mee en geef ik je een kijkje in het leven als student in het prachtige Valencia. Samen met mij vrienden/studiegenoten Remco en Marco gingen wij het studie avontuur aan in Valencia. Via deze blog probeer ik je een beetje op de hoogte te houden van al onze leuke avonturen. Even een feitje..... Valencia is de tweede grooste stad van Spanje met ongeveer 810.000 inwoners. Valencia ligt aan de Costa del Azahar aan de Middellandse Zee en aan de rivier de Turia. Valencia is gesticht in het jaar 138 v.Chr. door de Romeinen en geldt als geboorteplaats van de PAELLA, een van de bekendste gerechten uit de Spaanse keuken. De stad wordt ook wel sinaasappelstad genoemd. veel lees plezier, Groet Jordy

Actief sinds 08 Sept. 2015